11/10/2014

E-Day Part II : Hantaran



Kalau sebelum ni I story tentang baju tunang, mana tempat best nak cari border lace cecantik dan murah. Kali ini I nak story pasal hantaran pulak. Main point bukan lah barang-barang hantaran tapi barang-barang yang diperlukan untuk gubahan hantaran. Er, bukan lah gubahan jugak actually tapi more to bakul / dulang, alas dulang dan perkara-perkara yang sewaktu dengan itu lah. 


Disebabkan I di KL dan nak balik bertunang di Sarawak, barang-barang contoh hantaran nak yang seboleh-bolehnya yang paling simple. Nasib baik I memang tolak tepi dan tak terfikir langsung nak pelamin, panggil make-up artist bagai jadi tak adalah pening sangat dek kesuntukan masa. Cuma perlu sesakkan kepala macam mana nak hias dan gubah hantaran yang paling simple. 

Orang cakap di Jalan TAR kan banyak kedai-kedai yang jual barang-barang hias dan gubah hantaran ni, jadi sebelum membeli I dan En. Barney pergi survey dulu. Next time pergi lagi sekali dah tau dah nak beli apa. Tak adalah buang masa, dan tak adalah membazir. Biarpun I dalam kedai tu dalam 5 jam jugak. Nanti I cerita lebih lanjut kedai mana ye. 

Nak yang simple guna bakul je. Letak shredded paper dalam bakul and then tabur crepe flower here and there sikit dan juga ikat ribbon situ dan sana. (Next entri I share tutorial mana yang mudah untuk di follow). Nak bakul nampak menyerlah sikit kita letak bakul tersebut atas dulang. Dah siap. Bunyi simple je kan tapi satu malam jugak I dan BFF bersengkang mata buat benda ni. Biarpun crepe flower dan ribbon I dah siap lipat dan ikat sebelum terbang pulang lagi. 


Mak En. Barney gubah telekung nampak macam baju kebaya. I prepare bunga dan reben siap-siap je. Yang lain ikut suka pihak lelaki nak buat macam mana. 

Ha, kat mana I beli barang-barang untuk letak / hias hantaran et cetera ni? Sudah semestinya di Semua House. Specific lagi, Kedai Sin Yin di aras Lower Ground. Kalau tak silap I, uolls turun escalator untuk ke aras LG dah nampak kot kedai ni. Actually ada banyak lagi kedai yang begini di Semua House. Tapi kat sini I tengok macam banyak pilihan so I masuk kedai yang ini je lah. Kalau masuk semua kedai, bayangkan dalam Kedai Sin Yin pun dah 5 jam. Cuba kira kalau I masuk kedai lain pulak. Mahunya esok lusa baru balik kot. 


Bakul yang begini I beli dalam RM10 kot kalau tak silap. Alas dulang pulak dalam range harga RM1-RM2 macam tu. Dan plan asal I nak guna shredded paper pulak kena tukar sebab warna purple dan kuning tak ada pulak time tu. Jadi terpaksa lah I ambik satu lagi yang macam shredded paper yang makcik I panggil sarang burung. I tak ingat pulak sarang burung tu dalam berapa hengget. Kalau tak RM8, mungkin RM12. Antara dua itu lah. 

Masa tu beli itu ini, dengan ribbon segala bagai sampai jugak RM100. Seratus lebih sikit je lah. Dapat 10% discount lagi. Dulang tu pulak I suruh Mak I beli di Sarawak je. Sebab nak bawa balik dari KL ni macam berat pulak. Dengan bakul lagi kan. 

Jadi siapa-siapa yang nak cari barang-barang kahwin / tunang, nak hias dan gubah sendiri hantaran tu, I syorkan uolls jelajah Semua House dari satu level ke level yang lain. Tapi kena set siap-siap nak beli apa, nak cari yang macam mana. Sebab kalau uolls datang tanpa perancangan, I tell you mesti rasa macam nak angkut satu kedai masuk dalam plastik dan bawa balik. 

p/s : Tetiba sakit hati pulak teringat luggage kita rosak masa balik Miri. Dalam 8 tahun naik flight pergi balik Miri tak pernah-pernah rosak. Baru sekali naik KLIA 2 balik kampung dah rosak luggage. Luggage baru guna sekali dua pulak tu. Hmm, mungkin luggage tak tahan kot. Nasib baik tak pecah, kalau tak habis barang-barang tunang I. 

9 comments

10/11/2014 12:45:00 pm

teringat zaman saya dulu-dulu.
tapi sekarang semua tinggal kenangan.. :')

10/12/2014 10:10:00 am

DIY lagik besttt oh. Puas hati sbb semua buat sendirik. Hiihhii

10/12/2014 04:00:00 pm

cantik..:)

10/12/2014 06:47:00 pm

Tahniah sis. Yobi, alu jeles kamek tapi kamek gik kecik. Sik boleh kawen dolok. Hihi.

10/13/2014 09:03:00 am

Cantik gubahan telekung tu..kreatif.. :)

10/13/2014 03:24:00 pm

bila DIY lagi rasa puas hati kan...sis baru bulan lepas gubah hantaran perkahwinan untuk adik sepupu :)

10/13/2014 10:29:00 pm

@puteri kasih
nanti sis buatkan utk sy plak ye. :P

10/13/2014 10:29:00 pm

@Iris Jasmine
absolutely! :D

10/13/2014 10:30:00 pm

@Jazz Lover
haha. belajar bena2 jd cikgu lok owh. :D

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...