13/12/2014

Chocolate Cosmos, bunga berbau coklat!

Dah lama I peram entri ini dalam kotak fikiran. Belum dizahirkan oleh jari menjadi perkataan dan ayat. Biasalah tunggu mood menyerbu. Sebenarnya I accidentally tergoogle tentang Chocolate Cosmos (Cosmos atrosanguineus). Kebetulan tak ada idea nak menaip entri so jadi lah modal entri Wordless Wednesday.


Bila baca komen tengok memasing excited macam nak pergi cari bunga ni sebab kononnya bau coklat. Siap tanya ada kat Malaysia ke? Mana nak cari? Oh soalan-soalan sebegitu jangan tanya Iolls. I pun cari kat google je mampu. 


Bunga ini rasanya tak ada lah kot di Malaysia. Native to Mexico dan dikatakan antara bunga yang paling rare di dunia. Tahu tak yang sebenarnya Chocolate Cosmos pernah pupus suatu ketika dahulu? Namun pada tahun 1900s, tumbuhan ini terus hidup dan bertahan sebagai klon tunggal yang terhasil melalui pembiakan vegetatif. Tumbuhan yang asal pula telah pupus lebih seratus yang lalu. Disebabkan klon yang terhasil merupakan klon yang tidak subur, Chocolate Cosmos hanya boleh dibiakkan melalui pembahagian tubers atau melalui kultur tisu. 


Macam ramai juga yang tertanya-tanya kalau bunga ini dimakan adakah rasanya juga sepert coklat? Bunga Chocolate Cosmos yang berbunga pada musim panas ini sebenarnya beracun! So kalau uolls gigih pun pergi Mexico nak cari bunga sewangi coklat ini, janganlah makan. Baik pergi 7 Eleven beli chocolate bar berapa ringgit daripada makan bunga kalau ya pun gila coklat sangat. 

Tapi betul lah kata Blogger Aqilah, kalau tanam kat laman rumah bebanyak agak-agak semerbak tak wangi coklatnya eh?

sumber : INI, INI dan INI 

5 comments

12/13/2014 08:35:00 am

hampir pupus ya.. patutlah.. agaknya malaysia mcm tak ada, kalau ada ,abes semua disapu sbb 'sedap' sangat..eheheh.. ni bau2 makanan ni boleh sbbkan kita kelaparan..

12/13/2014 09:17:00 am

memang takde kat Malaysia.teringinnya nak bau.macam Cadbury ke macam choki choki?hihi

12/13/2014 12:06:00 pm

bau coklat mesti best kan :) rasa nak makan je nanti

12/14/2014 02:05:00 pm

klu beracun , baik x yah tanam ...

12/15/2014 10:53:00 pm

beracun la plak..bru ingt nk 'merasa' lau tjumpe..hahah ;p

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...