21/04/2015

Fasa Mencari Barangan Hantaran

Fasa booking / reserved - deposit semua dah settle. Cuma ada lah satu dua yang tak berapa nak settle lagi. Tapi yang penting-penting, part crucial semua dah boleh tarik nafas lega biarpun tak ada lah lega sangat pun kan bila kaching-kaching cantik je melayang dengan sayap seindah bulu burung merak. Sekarang tinggal bayar itu ini, beli itu ini dan prepare itu dan ini. 

Dan sekarang ni masa untuk peningkan kepala dengan barang-barang hantaran. Kurang 200 hari, tapi satu apa pun tak beli lagi. Eh, tipu la. Ada lah satu dua yang dah ada, siap selamat digunapakai lagi. Alah, lagipun dah aim nak beli jadi apa salahnya kita letak kotak sebagai hiasan hantaran. Jimat pun jimat. Saat-saat begini part penjimatan itulah perkara paling penting. Hiks. 

credit : sumber

List untuk barang-barang hantaran dari sebulan dua lepas lagi dah settle. Cuma part membelinya tak ada progress lagi. Balik-balik masing-masing cakap, "nanti dulu lah, kita tunggu gaji bulan depan," Kalau dah tiap bulan begitu je jawapannya memang akan jadi masalah lah kan. Bulan ini nak tak nak kena settle few things jugak. 

Actually tips untuk membeli barang-barang hantaran ni simple je. Sebulan beli satu barang. So tak adalah terasa sangat duit tu mengalir macam air kan. Itu lah yang dirancang dulu, last-last ke laut jugak. Positif, dulu keluar duit untuk bayar deposit itu dan ini. Sekarang, priority barang-barang hantaran pulak. Kalau takat bayar bulan-bulan tu tak banyak sangat pun. 

Sekarang ni konsep tunggu duit gaji dah tak boleh diterima pakai. Memang sampai bulan dan bulan depan pun tak akan menjadi. Last sekali terpaksa juga swap card yang purpose nya untuk kegunaan emergency cuma. Tak apalah, kira emergency lah ni. Swap time betul-betul before account menggemuk. Bila dah banyak 'lemak', boleh 'exercise' dengan drastiknya.  Tak gitu?

credit : sumber

Barang-barang semua tu, malas nak fikir panjang. Benda-benda common yang selalu dijadikan sebagai hantaran. Tapi before tu kena tau jugak nak bagi berapa dulang hantaran dan paling penting, diskusi dan perbincangan itu tersangat lah perlu. 

Oh bagi yang masih samar-samar tentang barang yang perlu disenaraikan sebagai hantaran ataupun sama macam Iolls ni juga, dalam fasa untuk menyediakan barang-barang tersebut boleh try baca tips and idea yang disertakan di bawah ini. Yang tengah mencari idea gubahan hantaran boleh lah stalk sekali.  Mana tau dapat ilham buat gubahan yang lagi bombastik pulak kan. Hiks


p/s : Tak suka buat entri kahwin ni sebab rasa macam, alamak tetiba stress pulak. Eh, motif nak stress?

7 comments

4/21/2015 06:27:00 pm

as'salam..
wahhh tgh bz dia buat psiapan yee =D

4/22/2015 09:31:00 am

bla tarikhnya aisya?

4/22/2015 11:56:00 am

less than 200. tak lama dah tuu . hiksss :D

4/22/2015 03:58:00 pm

Assalamualaikum...
jgn lupa wat checklist ^_^

4/22/2015 04:31:00 pm

samalah kita tengah buat preparation jugak.. ^_^

4/23/2015 12:44:00 pm

betul tu AA ..beli sikit 2 tak terasa sangat ...akak nak buat mjlis bulan 6 ni..dah bli sikit2 barang dari bulan 3 aritu :-))

4/23/2015 03:00:00 pm

Salam, hahahaha aku yg bace ni pun dh jadi stress dan risau2 jugak sbb apa pun xbuat lagi ni mak oiii~~~~~ dush2!!

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...