20/11/2015

Masalah Perut Kembung yang Penuh

Kebelakangan ini, mulut ni kan tak boleh nak berhenti mengunyah. Contoh yang terbaik, time kerja lah. Dengan jiran work station sebelah sekali tak boleh nak berhenti menyumbat. Makan itu makan ini, kunyah itu kunyah ini. Faktor penyumbang utama, stress. Alah, alasan je semua tu. Padahal nafsu makan memasing dah macam naga. Eh.

Bila dah makan banyak banyak, makan macam macam, start lah rasa macam perut full, perut kembung dan sebagainya lah. Selagi 'angin' tu tak keluar, selagi itu lah rasa tak selesa. Itu lah siapa suruh makan tak ingat dunia kan!


Rasa seksa oi bila kekononnya tak boleh nak 'burp' sana 'burp' sini. Kemudian mula lah gatal jari nak cari pakcik google. 

Ada lah beberapa cara dan tips yang ditemui ehsan daripada pencarian Pakcik Google. Kaedahnya dengan harapan membantu lah. 

Mungkin ada lah masa membantu jugak kan. Hiks. 

1. Mengelakkan makanan yang boleh menyebabkan angin dan perut kembung. Menurut pembacaan, ini bergantung kepada individu jugak. Kadang kadang tak boleh makan sesuatu makanan itu, kadang kadang boleh jadi kombinasi makanan. Harus try and error dalam hal ini. 

2. Minum sebelum makan. Kononnya minum lebih kurang 30 minit sebelum makan boleh membantu sistem pencernaan.

3. Makan atau minum dengan perlahan. Konsepnya tertelan angin lah bila gelojoh. Makan angin tapi perut kembung. 

4. Jangan 'menelan' angin. Oh ini ikut pemahaman Iolls lah. Nak translate bahasa lebih helok tu I tak berapa nak tahu sangat lah. Tapi habits macam smoking dan mengunyah chewing gum itu lah. Minum dengan menggunakan straw pun boleh menyebabkan perut kita peuh dengan angin. 

5. Elakkan pemanis tiruan. 

Ada lagi beberapa tips untuk mengelakkan kembung perut, angin atau yang sewaktu dengannya itu lah. Cuma I ambik yang penting penting saja. 

Tapi secara konklusinya, semua ini bergantung kepada diet harian kita jugak. So mulai sekarang kena lebih berhati hati dari segi pemakanan supaya gaya hidup sihat boleh diamalkan. Hiks.

p/s : Bila nak start exercise dengan mini treadmill itu entah. 

sumber: INI

4 comments

11/20/2015 09:14:00 am

selagi angin tak keluar rasa sungguh tak senang

11/21/2015 10:42:00 am

ak aiza pun sama.. sejak kebelakangan ini asyik mengunyah je.. hehe..

11/21/2015 11:31:00 pm

wah thanks kak aisya ehhehehe
qila pun selalu try minum 15 mins before eating hhuhuw.


PS: jgn lupa guna tradmill tu :p

11/22/2015 09:16:00 pm

dah kawen nih kene hati3 lemak makin naik., harhar2 bukan kene pam selalu yee oops

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...