16/08/2014

Crossing On The Paris : Dana Gynther

Novel English berjudul Crossing On The Paris ni sebenarnya I dah habis macam masa dalam flight dari Kuala Lumpur ke Miri sebelum raya lepas. I memang ada habit dalam flight wajib bekal novel untuk dibaca. That's why la I tak suka naik flight malam sebab rasa tak selesa nak membaca. Prefer flight lepas subuh pukul 6-7 pagi. Baca novel sambil bertemankan pemandangan indah matahari terbit dari dalam kapal terbang. Sungguh menenangkan!


Crossing on The Paris
Dana Gynther

Sinopsis Crossing on The Paris

The opulent age of empires is ending, but the great queens of the sea - the magnificent ocean liners - continue to reign supreme. Despite the tragedy of the Titanic, the race to build even larger and more luxurious floating palaces continues, and the passangers still flock to make the atlantic crossing in style. 

In 1921, the SS Paris leaves Le Havre on her maiden voyage. Aboard, passengers dine in glittering grandeur on French cuisine, served by hundreds of unnoticed servants and chefs. Below the waterline, the modern oil-fired engines throb day and night. And for three women, this voyage will profoundly change their lives. 

Travelling first class, elderly Vera Sinclair is reluctantly moving back to Manhattan after thirty wonderful years aboard. In cozy second class, reveling in her brief freedom from family life, Constance Stone is returning after a failed mission to bring her errant sister home from France. And in stifling servants' quarters, young Le Havre native Julie Vernet is testing her wings in her first job as she sets out to forge her own future. For all three, in different ways, this transatlantic voyage will be a life-changing journey of the heart. 

Vera Sinclair, Constance Stone, dan Julie Vernet. I suka gaya penulis menceritakan kisah ketiga-tiga mereka. Kisah yang berbeza, kelas yang berbeza dan juga peringkat umur yang berbeza. Vera Sinclair seorang veteran dalam lingkungan 60-an, dalam perjalanan untuk kembali semula ke tempat asalnya dengan membawa 1001 beban kenangan masa lampau yang sukar untuk ditinggalkan di bumi Perancis. Constance Stone, kononnya dengan unhappy mariagge life dan Julie Vernet, seorang gadis muda yang baru mula untuk mengorak langkah mencorakkan masa depan sendiri, meninggalkan kedua ibu bapa di La Havre setelah kematian ketiga-tiga abangnya semasa perang dunia. 

Paling best moment mereka bertiga bertemu secara kebetulan tapi masih lagi sedar akan kehadiran masing-masing. Pertemuan demi pertemuan secara kebetulan itu akhirnya membuahkan persahabatan. Berkongsi kisah suka dan duka yang secara konklusinya sangat bermakna buat mereka bertiga. 

Dan satu lagi perkara yang I suka dalam novel ini, SS Paris yang menjadi latar bagi novel ini sememang nya wujud. Most of the details mengenai SS Paris dalam novel ini adalah hampir tepat. Seolah-olah kita berlayar bersama SS Paris tapi hanya dengan membaca novel cuma. 

SS Paris (1921 - 1939)
sumber : google

SS Paris, merupakan ocean liner Perancis yang terbesar pada eranya dengan enjin yang berbeza daripada liner yang terdahulu. Dengan interior yang lebih moden dan gah berbanding dengan yang lain. Tapi sayang, pada tahun 1939 SS Paris terbakar semasa sedang berlabuh di Le Havre dan menyebabkan ia terbalik dan karam. 

SS Paris grand staircase (sumber : wiki)

Dari jalan cerita hingga ke kapal, Dana Gynther berjaya mengetengahkan kecantikan SS Paris tanpa menenggelamkan jalan cerita tiga wanita berkenaan. Rasa macam Iolls pulak yang berlayar bersama SS Paris. Padahal baca novel je pun. 

p/s : #nowreading City of Ashes. Bila agaknya movie nya akan keluar eh?

5 comments

8/16/2014 09:11:00 am

mana lagi best novel ni kalau nak banding dgn Titanic..? nampak kisah dulu macam best..

8/16/2014 09:18:00 am

wahhh! rajin membaca..kalau dlm flightt mmg tdo ajelah jawabnyaa..a.kkekeekekekek

8/16/2014 06:02:00 pm

macam sedap gak jalan cerita novel nie...hehe

Regards,
-Strider-

8/17/2014 02:04:00 am

maknanya penulis berjaya bawa pembaca ke alam situasi tersebut, macam best jer, belum pergi tapi terasa seperti dah berada di sana :)

8/22/2014 08:15:00 am

bagus sekali...memang rajin membaca.

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...