20/01/2015

Target Jangka Pendek vs Target Jangka Panjang

Ini entri kasi semangat buat diri sendiri sebenarnya. Peringatan, buat diri sendiri jangan sakan sangat berfoya sampai lupa diri, lupa masa akan datang. Oh lagi satu, kononnya membakar semangat kentalkan diri berdepan dengan client dan customer yang 'hebat-hebat' belaka, membongkak mentang-mentang kerja company besar, international lagi. Astaghfirullah perempuan ni, bersangka baik lah sikit. Mungkin silapnya pada diri sendiri. 

Actually I sendiri pun tak berapa pasti mana hala tuju entri ini. Lagi satu entri kemerepekan. Tadi bukan main kata nak bagi semangat. Tapi hentian terakhir kelaut agaknya.

sumber : google

Oh ya, dalam entri INI I ada story sikit-sikit pasal wishlist kekononnya. Tahun lepas tak boleh nak melengkapkan sangat wishlistnya tu, tahun ini cuba sehabis baik! Merujuk kepada gambar di atas, idea (dalam erti kata lain - keinginan) perlu kita coret supaya ianya menjadi matlamat atau target. So sekarang ni daripada wishlist kita tukar kepada target pulak. Alah, rasionalnya mudah je sebenarnya. Untuk mengelakkan kita dari menyimpang dari target yang asal. Betul tak?

Sekarang ini, I nak bercakap tentang matlamat yang lebih bersifat materialistik. Biarpun matlamat utama untuk tahun ini adalah 'Officially Yours' yang mana korang faham-faham lah sendiri maksudnya sebab I is malu nak elaborate further. Eh eh. 

Bila cakap pasal perkara-perkara materialistik begini, ada satu lagi perkara yang punya hubungkait yang sangat rapat. Mutualism kaedahnya. Apa lagi kalau bukan, DUIT! Sekarang ni memang sangat gigih mengumpul. Gaji tiap bulan bahagi empat. Yang pertama, duit kahwin. Kedua, saving untuk dapatkan abang handsome yang INI. Ketiga, saving untuk masa depan. Dan yang keempat, perbelanjaan harian - duit sewa, makan, bil api air, hulur sikit kat adik dan apa-apa lagi benda-benda merepek yang lain-lain. Hoi kadang-kadang fikir boleh ke survive begini? InsyaAllah boleh! Janji harus keep track dengan perbelanjaan uolls. Sekarang ni mudah je. Ada banyak sangat aplikasi yang uolls boleh install dalam telefon pintar masing-masing. Tapi Iolls, masih memilih cara konvensional yang menjadi bahan gelak En. Barney. 

En. Barney gelak sebab I masih guna buku 555 (buku tiga lima) di zaman moden ini.

Setiap kali di awal minggu, bukan main lagi buat belanjawan. Apa ingat negara je ada belanjawan, seorang perempuan bernama Aisya pun ada jugak lah. So tendency nak terguna duit ke arah benda-benda merepek yang duniawi semata-mata mampu dikurangkan. Nak beli apa, dah siap tertulis dengan anggaran harga sekali. Oh, Iolls memang begini. Sangat particular, sebab itu En. Barney selalu pening dengan perangai dan ragam I. Nasib awak lah kan. Satu sebab yang best bila buat kaedah sebegini adalah boleh mengelakkan dari amalan pembaziran yang berleluasa dan yang kedua, membeli mengikut nafsu yang bermaharajalela boleh kita tepis. Actually tepis sikit je, tak adalah jauh mana pun sebab still perempuan dan shopping tak mampu dipisahkan. Yang paling utama, mental kena kuat. 

Target jangka panjang. InsyaAllah!

Perempuan yang sangat particular lagi cerewet, harus start survey dari sekarang. Eh, bukan survey tapi memang aim yang ini pun. Ha, ada siapa yang nak teka, kereta apa yang menjadi idaman kalbu Iolls? Bila dah aim dari sekarang, so biarlah makin berkobar-kobar nak kumpul duit ribu riban. Bukan bila nak beli baru terduduk terbaring kumpul duit. Harus kumpul dari sekarang biarpun untuk kegunaan bertahun lagi. Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit. Kan kan kan?

Harap-harap Si Kancil Merah empat roda tak baca blog I. Nanti pening kepala pulak Iolls melayan dia merajuk. Lagi-lagi kalau dia tahu dia hendak diduakan. Dah lah makin berumur ni makin cepat sentap. 

p/s : Er, perempuan ni ingat kereta tu macam manusia celik huruf reti membaca?

9 comments

1/20/2015 11:27:00 am

bagus juga buat buku kira2..perbelanjaan bulanan...tergerak hati ni nak buat mcm aa buat perancangan jangka panjang...

pssst .... AA rupanya masih bujang ye

1/20/2015 02:54:00 pm

as'salam..
amboi siap buku 'blnjwan' ke pe tu?hehe
bgus sbnrnye mcm tu,kan. mcm yaya pun ada buku juga, tiap kali hujung bulan mula la wat pengiraan.berapa nak simpan,berapa nak spend, baru lah uet tu xcepat hbis..lagi,kita tau mna kita blnjakan, kannn ^_^

1/20/2015 03:06:00 pm

biasa la...tak kak Aisya la kalau tak perfectionist :P

1/20/2015 03:37:00 pm

Sama la kita.. tulis dalam buku lgi..haha

1/21/2015 09:10:00 am

Semoga tercapai semua target awak tu Aisya. ^_^

1/21/2015 02:37:00 pm

Samalah nani pun akan buat belanjawan tapi bulanan lahh.heheh

1/22/2015 11:14:00 am

saya harap sampai kahwin la akak jd 'belanjawan' mcm ni ya..hehehe..biasalah kak prempuan,mmg macam ni pung,ada juga jati diri..

1/22/2015 11:24:00 pm

buku 555 moden ni. buku 555 yg lama ada tertera nombor "555" kat muka depan.

1/30/2015 03:32:00 pm

Salam, huhu~ 'officially yours' gitu~~ hahaha, aku pun dh mula bajet2 skang ni...haaa nampak tak, baru nak mule tu haa hahah! all the best dan semoag tercapai ye (n_n) amin~

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...