17/01/2015

[English Novel] The Cradle Will Fall - Mary Higgins Clark

Dalam entri INI Iolls ada mention dalam nota kaki, "Novel yang I baca sekarang ni kan, tiap kali pandang tajuk mesti rasa macam nak nyanyi Rock-A-Bye Baby". Ha ini lah novel nya. Bukan sebab mengantuk ke apa. Tapi tajuk tu lah. Automatik mulut akan ber'nursery rhyme' pulak kan. 

Rock-a-bye baby, on the treetop,
When the wind blows, the cradle will rock,
When the bough breaks, the cradle will fall,
And down will come baby, cradle and all.


The Cradle Will Fall
Mary Higgins Clark

Sinopsis The Cradle Will Fall

County prosecutor Katie DeMaio lands in hospital after a minor car accident. During the night, she sleepily watches car through the window as a man loads a woman's body into the boot of a car. It is just a medicated nightmare, or is the scene horrifyingly real?

Back at work, a suspicious suicide investigation leads Katie into acquaintance with Dr. Richard Carroll, a medical examiner whose concerns about brilliant fertility specialist Dr Edgar Highley begin to entwine with her own findings. Dr Highley's pioneering work 'curing' infertile women is controversial and potentially dangerous - and Dr. Carroll is determined to prove it. 

But Katie's treatment for the car crash has already begun,  and to Dr Carroll's horror he finds she is under the care of the man he is investigating. Soon enough, as his own discoveries and the scene she cross paths, Katie's life is placed in terrible danger...

Sebenarnya impress dengan diri sendiri. I berjaya habiskan novel ni dalam masa kurang dua minggu. Mungkin seminggu sehari dua. Actually in first time I baca karya Mary Higgins Clark. Masa Big Bad Wolf tempoh hari, I tengok kali ini banyak pulak karya beliau. So apa salahnya, I capai satu novel. Falls under genre I suka pulak cerita-ceritanya. 

Novel ni kan, I rasa sangat straight forward. Tak ada simpang siur mana-mana, lencongan mana-mana. Dari awal novel lagi kita dah tau siapa pembunuh. Cuma yang jadi persoalan, bila 'tupai' itu akan jatuh ke tanah. Novel yang menarik dan best. Basically tentang pregnant women dan their treating doctor. Fertility doctor yang membantu wanita yang mengalami kesukaran untuk mengandung. Dah nama pun Fertility Specialist yang bergelumang dengan prenatal research pasti tahu cara untuk membantu wanita-wanita ini. Tapi sayangnya kaedah yang dilakukan adalah illegal iaitu dengan cara implantasi fetus di dalam rahim ibu tumpang. Senang cerita, one person buat abortion dan another person jadi ibu tumpang kepada fetus yang digugurkan itu tapi ini semua tanpa pengetahuan mereka sendiri. Itu yang jadi persoalan dalam novel ni bila mak ayah mata coklat tapi anak tetiba mata hijau. 

Tahu akan apa yang dibuatnya adalah illegal, Doctor Highley cuba untuk menyembunyikan rahsia itu sebaik mungkin. Belum tiba masa untuk dia mengumumkan kejayaannya di mata dunia. Tapi semuanya seakan tidak menjadi pada malam Katie DeMaio melihat dia memasukkan mayat pesakitnya di dalam boot kereta. Ancaman seperti ini perlu diketepikan secepat mungkin!

Novel ni memang best! Sebab itu I boleh habiskan dalam masa yang singkat. Rasa macam tak nak berhenti je selak helaian muka surat. Mungkin salah satu factor lagi sebab ceritanya yang straight forward dan tak perlu nak pening-pening berfikir. 

p/s : Mary Higgins Clark ni best jugak eh. Boleh try baca novel dia lagi. Okay next, novel Stephen King pulak. 

2 comments

1/17/2015 10:41:00 am

Menarik la cerita ni.. tapi nak mula menghadap balik tu satu penyeksaan je rasanya..pelik yg tersangat pelik sbb sebenarnya Sya dulu ulat buku tau..buku teks pun bc berulang Kali..haha..sekarang,pemalas..

1/19/2015 11:46:00 pm

tu lah haritu mmg banyak mary higgin clarks books! tapi tak ambik pulak hikhik best eh kak aisya okidokie nak gak! XD

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...