26/05/2014

Tayar Pancit

Untuk penunggang motorsikal, tayar pancit mungkin pernah berlaku pada korang. Tak kira tayar yang korang gunakan itu sama ada tayar yang pakai tiub atau tubeless. Kejadian tayar pancit ini berlaku di Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP). 


Korang tengok lah betapa besarnya lubang kat tayar aku ini. Dah macam apa entah. Jadi, jalan penyelesaian yang aku buat biasanya orang akan masukkan cacing getah (aku tak tahu lah apa nama yang sebenarnya tapi aku panggil cacing saja). Bagi yang tak tahu apa itu cacing getah, korang boleh tengok gambar kat bawah ini.


Inilah cacing yang aku maksudkan. Kebiasaannya kalau lubang itu kecil saja, korang boleh tampal pakai cacing ini (bagi tayar tubeless saja lah). Malangnya bagi aku, dah tampal cacing ini pun masih lagi tak boleh tutup lubang pada tayar aku.

Jadi penyelesaian yang kedua, aku terpaksa memasukkan tiub biasa ke dalam tayar sebab tayar spare aku ada kat rumah dan kebetulan pada masa itu aku memang takda bajet untuk tukar tayar baru. Mekanik itu cakap kalau aku nak pakai tiub ini sampai rumah saja, sebelum aku nak tukar tayar spare itu bolehlah tiub itu tahan.

Apabila mekanik itu masukkan tiub dalam tayar, terkejut aku bila jumpa skru takda kepala. Padanlah lubang kat tayar aku itu besar gila.


Dahla panjang, lepas itu agak besar skru ini. Akhirnya tayar aku yang berlubang itu terpaksalah kena buang sebab memang dah tak boleh pakai. Nasihat aku, kalau korang jumpa benda pelik-pelik kat jalanraya, elaklah. Mungkin ada orang yang sengaja letak paku, skru atau sebagainya untuk membocorkan tayar.

Kalau tayar korang pancit, bolehlah guna cara yang aku buat seperti di atas. Kalau korang ada idea yang bernas yang boleh dikongsikan, amatlah dialu-alukan. Tayar amatlah penting untuk setiap kenderaan. Berhati-hati di jalanraya. Peace!

Gambar : Google

14 comments

5/26/2014 08:41:00 am

Salam..ni lah salah satu dugaan bagi kita yang menunggang motosikal. Saya sekarang tukar tayar tubeless. Sebelum ni kalau tayar yang biasa pecah memang guna cara ni jugak..

5/26/2014 09:25:00 am

admin lain nie..:)

5/26/2014 10:46:00 am

alhamdulillah akk tak pernah kene lagi...tapi kalau kena akk amek henpon dan terus kol hasben akk...hheee

5/26/2014 10:48:00 am

kadang2 memang ada org saje je letak, bg tayar motor pancit. pastu dia pun datang la bawak tiub. itu agenda nyer. dah banyak member aku kena.

5/26/2014 11:21:00 am

tayar moto kmk tubeless..mmg sll pakey cacing ya jak utk tampal..hehe..pergghh!ya mmg besa skru..bahayaaa...

5/26/2014 01:21:00 pm

tak pernah tunggang motor so mmg tak tau.
thanks for sharing

5/26/2014 01:54:00 pm

salam. wah besarnya lubang

5/26/2014 04:15:00 pm

aduhai.. memang kena hati2.. memang ada yang sengaja tabur paku, skru kat laluan motosikal.. huhuhu

5/26/2014 04:49:00 pm

akak dulu pancet keta..sampai kena tukar tayar....bile cek2 balik ada skrew besar sangkut, macam taktik org jeh....

5/26/2014 09:49:00 pm

memang itu yg selalu dorng wat..yaya pon bnyk kli dah tyr kurng anin sbb kena paku/skru mcm cik aisya..dorng wat cmtu la..
lau tyr moto pon cmtu jugak..heee

5/27/2014 04:02:00 pm

tayar motor dan pancit nie memang susah dielakkan..siapa yang pakai motor mesti ada pengalaman tentang tayar pancit ini...lagi kesian kalau pancit sebab kena aniaya ngan orang...

Regards,
-Strider-

5/28/2014 12:57:00 am

besarnya skru tu..patutlah bocor sampai camtu

5/29/2014 09:02:00 pm

kat sini pon panggil cacing jugak..prempuan kalau hadap tayar pancit nih mesti menggelabah habis..so far tak prnah jd lg dan mntak lah dijauhkan..:)

5/31/2014 02:18:00 am

sedihnya TT_TT
mohon bersabar ye kak omey hugs!!

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...