Takda niat langsung nak buat entry sebab esok exam tapi yang ni memang la kalau ikutkan hati orang macam tu jenis orang yang "kau-tak-hormat-orang-lain-buat-apa-aku-nak-hormat-kau"!
Baru tadi sembang dengan rumet. Orang yang kalau pekerjaan yang melibatkan perkhidmatan ni, tak kisah la kau penyambut tetamu, kerja kat kaunter pertanyaan atau even cashier sekalipun. PLEASE LA, tolong jaga adab tu sikit boleh tak? Tau la ko tu pangkat makcik-makcik, pakcik-pakcik, kakak-kakak atau yang seangkatan dengan nya. Tapi budak kecik pun lagi pandai dari kau nak cakap elok-elok. Takda la nak cakap semua, tapi ada segilintir yang macam tu. Tapi bak kata pepatah, kerana nila setitik rosak susu sebelanga.
No offense tapi ramai yang cakap, kalau yang kerja "kau-paham-paham-la-sektor-apa" ni memang macam tu. Makan gaji pandai tapi nak buat kerja tu paham-paham la. Tapi pasal yang tu aku memang tak kisah dan lantak kau la kau nak makan gaji buta, gaji bisu atau gaji pekak sekalipun. Yang tak puas hati nya, bila orang dah tanya elok-elok dan cakap elok-elok perlu ke kau nak cakap macam kau tu diva sangat? Perlu? Dan orang dah tanya baik-baik siap sedekah senyum lagi kat kau, apa yang kita dapat?? BEBEL! Dah bagi chance kau tambah pahala layan orang baik-baik, kau taknak, kau tolak. Dan sekarang aku pulak yang tambah dosa sebab kutuk kau kan.
But seriously, tolong la. Kalau dah tau kerja macam tu, tolong la layan orang baik-baik sikit. Even penat pun, senyum pun jadi lah, cukup. Ni tak, start la tunjuk muka masam macam kena simbah dengan 99999 liter cuka. Dan bila salah sikit, start la nak membebel. Daripada kau bebel panjang-panjang, baik kau diam. Kau bebel orang tu tak penat pulak ye? Orang bukan nak "eh, kau tau tak, anak en kasim yang... bla bla bla bla". Whatever la kan. (Tapi aku tengok mengumpat bukan main lagi, kerja semua tolak tepi). Dan ada jugak, depan-depan mengeluh, "kenapa la time ni jugak, baru nak ni, baru nak yang tu". Sorry la ye kacau kau nak bergossip. Eh, dah tu kerja kau. jangan nak salah kan orang sebab cari kau pulak. Kalau semua benda orang tau, xda la wujudnya benda yang dinamakan KAUNTER PERTANYAAN!
Ok, cool down.
Bukan apa, just tak puas hati. Patutnya orang yang kerja dalam sektor perkhidmatan ni mesti ada etika yang tersendiri nak melayan tetamu/pelanggan/etc kan? Kita datang elok-elok mengharapkan kita pun dapat layanan yang elok-elok. Cuba bayangkan kalau kau yang dapat layanan yang tidak elok, apa yang kau rasa? Bukan nak cakap semua, macam yang kat atas tadi la. Kerana nila yang setitik, rosak susu sebelanga.
p/s : pernah dulu ada makcik ofis yang tengah bebel-bebel orang padahal sebenarnya tu kerja dia. Daripada aku sakit telinga better aku blah je.
MAAF, INI ENTRY MANUSIA YANG TENGAH BENGANG.
21 comments
nk tny dulu.melayu ke?kalau melayu tu lah.mengumpat tak penat pon.kalo buat kerje merungut.haiih~
sabar2..atien pun kadang2 menyampah dengan cashier..muka tu tak boleh nak senyum lnsg..
huuuu.mybe tu dh jd cm lumrah org kite.ade kwn cerita haritu blik Msia tkejut sgt sbb org dkt airport rude gila.
rara pinkmafia :
tau xpe. salah kite ke kalau kacau sesi mengumpat diorg tu..
sweet stalker :
kedekut. mcm tu la..
sizuka[Izzati] :
selalu jumpa kat airport yg spesies gatal suke tnye mcm2..
mmg bengang kan..kadang2 kite pulak yg nk kene ckp elok2 diorang bkn nk jaga hati kite jugak
mane bole cmtu..kenela give n take
btl x?
adwafarahin :
tu la pasal.. biasalah, kite ni budak2 je.. tu yang layan kite mcm tu...
boleh jadi cikgu ni ~
yeah,tau x pe
paling sakit hati kalau seseorang tu bekerja kena berinteraksi dgn orang pastu nak marah2 pulak.
sapa suruh pilih kerja tu pastu nak emo2 pulak
nelly :
eh, xde la.. huhu
Diyana :
kan? tak ikhlas sungguh..
memang pun...
sakit hati org2 spesis macam tu...
eeee..marah jugak neh...ngeh3
HonEyBuNNy :
ntah nye.. mcm la xboleh ckp elok2 kan?
KIHKIH.ORANG YANG TAK BERADAB MCM TU KITA BAKO JE :D
@Izyan Masri
hahaha.. jom!
memang macam tu la adat mereka2 yang bekerja di bahagian kaunter ni.. kadang2 bikin panas menyampah... salunya staf pempuan la yang salu wat muka masam macam tu ngan pelanggan.. hahahaha.. jgn mare ek
soo agree . kita bakoo je orang macam tu , biar dia rentung . HAHAH .
@NadiaFaz
hahaha.. mmg setuju la.. jom3..
@Gen2Merah
hahaha.. staff nie mmg pmpn pon.. xleh blah.. asyik membebel je.. pnas gk tlinga dgr..
tu la...sektor "tu" mmg terkenal dgn layanan yang sangat "mesra alam"
pernah gak terkene..
sound dorang blik..
@Cik Aish
tau xpe.. huhu.. bukan pernah, selalu je terkene..
nak sound balik kite yg dikatenye kurang ajar.. haihhh
cool down sis.. Dia baru kene marah ngan bos kot.. ^^
@Ayie
dia cooldown dah tu.. klau x, hahaha.. xtaw la cmne.. =)