03/01/2013

Spontaneous Thursday : Kejam!


"Haiwan juga makhluk bernyawa ciptaan-Nya. Apa salahnya kalau kita berbuat baik dengan mereka. Bukannya bertindak kejam terhadap mereka."

Kucing Bonsai


Terdapat seorang Jepun di New York sedang menjual suatu produk baru; yg dikenali sebagai 'Kucing Bonsai'. Apa yang orang Jepun ini buat ialah memadatkan seekor anak kucing ke dalam balang atau botol yang diperbuat daripada kaca.

Kemudian, dua batang straw akan dimasukkan ke dalam balang itu melalui dua lubang kecil yg ditebuk di atas penutup balang itu. Tujuan dua straw itu ialah satu utk memberi makanan kepada anak kucing itu, dan satu lagi utk mengeluarkan najisnya.

Untuk memastikan anak kucing itu membesar dan mengikut rupa dan saiz balang atau botol itu, dia akan memberi anak kucing itu makan sejenis dadah yang akan menjadikan tulangnya lembut, supaya badannya mudah utk mengikut bentuk dalaman balang itu. Dia hanya akan berhentikan pemberian makanan dadah ini sekiranya anak kucing itu mati.

Adakah penganiayaan dan pengzaliman seperti ini dapat dihentikan? Anak kucing itu pasti tidak boleh bergerak di dalam balang itu, apatah lagi utk membersihkan badannya, dan langsung tak boleh membuat apa-apa. Kalau dia menjerit sekalipun, siapa yang akan mendengar jeritan batinnya di dalam balang itu? 

Barangan yang zalim seperti ini telah dipasarkan secara meluas di serata New York, Indonesia dan New Zealand.

Apa yang lebih menyedihkannya ialah, dia menganiaya haiwan yang tidak dapat mempertahankan diri mereka. Padahal masih banyak lagi objek lain yang boleh dikormesialkan... Bukan menzalimi benda hidup seperti anak-anak kucing itu!

Kami benar-benar mengharap penganiayaan seperti ini dapat dihentikan secepat mungkin. Jika 'kucing bonsai' seperti ini menjadi trend baru dan setiap orang ingin membelinya, tiada apa lagi yang dapat kami katakan lagi jika unsur-unsur kemanusiaan sudah hilang dalam sanubari manusia itu sendiri.
Masih tak boleh terima ada jugak manusia yang sanggup bertindak kejam macam ni. Kalau Chipmunk jumpa orang ni, SERIUS! CHIPMUNK NAK BONSAI-BONSAIKAN DIA!

Update : Website BonsaiKitten tu direka atas tujuan prank semata-mata. Boleh rujuk entri INI

sumber : INI

50 comments

1/03/2013 08:31:00 am

Ya Allah ksiannya dia..fikiran mnusia yg trlampau kreatif smpai hilang sifat belas kasihan..

1/03/2013 08:42:00 am

geram nye nak sepakkkk dorang..huhu

1/03/2013 08:45:00 am

Kucing bonsai pn ade ke..bodoh punya pencipta..try la reka guna benda bukan hidup..

1/03/2013 08:54:00 am

Ya Allah..sedihnye akak tengok kucing² tu..napalah ada manusia yg kejam sebegitu..

1/03/2013 08:57:00 am

memang kejam... elok tangkap si penganiaya ni, sumbatkan dalam kaca cenggitu... baru pada muka..

1/03/2013 09:03:00 am

Astaga...
ni kalo dapat org yang wat lagu ni kat kucing2 comey ni..mmg mati la dikerjakan orang ramai..kejam sungguh

1/03/2013 09:06:00 am

Terokkkknya eh ;(

1/03/2013 10:06:00 am

eee...kenapa nak buat kat kucing cam tu?? ciannyer

1/03/2013 10:32:00 am

dear, sy pon ade bace gak psl benda ni, mmg kejam, rse nk maki je org yg buat ni, tp kwn sy bg link ni :

http://en.wikipedia.org/wiki/Bonsai_Kitten

benda ni xbetul sebenarnya, cuma ini yg diwar2kan, xtau klw ada yg senyap2 buat kerja kejam ni, org skang kan taste pelik2, huh ! kejam~

1/03/2013 11:31:00 am

mm sedihnya :'( apa kata kita bonsaikan manusia plak , jual . manusia kalau dah kejam tak layak hidup !

1/03/2013 01:02:00 pm

kejam giler kot. jom kita bonsai2 kan dia pulak.

1/03/2013 03:40:00 pm

dh bc ni haritu...sedoh giler.kejam sgt!!apa yg bestnya bonsai kucing??akai tarak depa ni..

1/03/2013 03:40:00 pm

satu siksaan laaa...kesian arrrr kucing2 tuhhh

1/03/2013 03:48:00 pm

Lahanat betul org yg buat ni. Aihh marah betul aku . Grrr!

1/03/2013 03:48:00 pm

xpa... Allah ada... paling benci ngan org yg menzalimi haiwan ni terutamanya kucing!

1/03/2013 05:57:00 pm

tahun lepas memang sis pernah terbaca tentang ni...memang kejam

kekejaman sgt sgt sgts

1/03/2013 07:40:00 pm

Lailahaillallah...

apa kejadah manusia macam ni ni..astaga...

1/03/2013 10:07:00 pm

ini satu penganiyaan thdp haiwan..dan sudah semestinya sgt kejammm!! grrr..siapa yg mencipta 'produk' tu mmg otak dia letak kat lutut! ish....!!

1/03/2013 10:14:00 pm

Sumpah kejam gilooos! ada terbaca juga tentang ni ,hmm . Apalah nak jadi . Aieee meluat

1/03/2013 11:51:00 pm

Agree.. Tolong hentikan perbuatan zalim ini! tak sanggup nak tengokk dah

1/04/2013 06:55:00 am

tak perikemanusiaan langsung...
jom kita bonsai bonsaikan mereka2 yang sanggup buat macam tu...

1/04/2013 10:14:00 am

semoga tuhan balas apa yg dia buat, huh!

1/04/2013 11:09:00 pm

eeiii! ksian kucing tu. :( nak tgok pon tak sangup. huh..

1/05/2013 08:33:00 am

@shu

takpe lah. atleast benda ni prank je walaupun tetap kejam juga.. harap2 takde yg buat btol2. huhu

1/05/2013 08:33:00 am

@trah zain

tau takpe.. huhu

1/05/2013 08:34:00 am

@Jobs View

dah siasat tentang hal ni.. prank yg kejam terhadap org especially pencinta haiwan.

1/05/2013 08:34:00 am

@LiLy @ MaMaQiStInA

harap2 takde yg btol2 buat begitu.. huhu

1/05/2013 08:35:00 am

@Aety Hassan

klau yg btol2 buat lah.. huhu.. mmg tak aman hidup dia..

1/05/2013 08:38:00 am

@Adie Zaff

btul3.. huhu

1/05/2013 08:38:00 am

@Sally Yatiey

kannnn.. apakah.. huhu

1/05/2013 08:38:00 am

@Dikbi Kamaruddin

entah lah.. hmm..

1/05/2013 08:39:00 am

@lynndamya

thanks.. dah google dah.. dah tau dah jwpnnya.. =)

1/05/2013 08:39:00 am

@Farina Hunny

tu bukan manusia namanya.. nak panggil binatang pun tak layak.. hmmm

1/05/2013 08:40:00 am

@Chic Na

biar prank je pun.. ttp nk bonsai2 kan dia jugak.. haish!

1/05/2013 08:40:00 am

@miss fluffy

jgn ada yg buat btol2 sudah.. huhu

1/05/2013 08:40:00 am

@noornazuha

harap2 takde lah yg buat begini.. huhu

1/05/2013 08:41:00 am

@Hanida Moss

mula2 dgr pun geram jugak.. rasa mcm nak campak je org tu dalam jurang mariana. huhu

1/05/2013 08:41:00 am

@Hadvianti FuYoh

huhu.. akan ada balasannya di akhirat kelak.. huhu

1/05/2013 08:42:00 am

@puteri kasih

prank je sis.. prank yg kejam!!

1/05/2013 08:42:00 am

@Leeza dayasari [santai leeza]

tau takpe!

1/05/2013 08:42:00 am

@azizah :)

dah takde keje kak.. huhu

1/05/2013 08:43:00 am

@Cik Yaya

sy rasa bukan lekat kat lutut cik yaya.. tercicir kt mane2 ntah..

1/05/2013 08:43:00 am

@sa mic

harap2 takde yg btol2 berlaku mcm ni.. huhu

1/05/2013 08:44:00 am

@ann-zack smile

cuma prank semata2 tp jgn smpai hal ni jd btol2.. huhu

1/05/2013 08:44:00 am

@miz ruha

jom! huhu

1/05/2013 08:44:00 am

@sis92

huhuhuhu..

1/05/2013 08:45:00 am

@Syafiqah Othman

nasib baik prank je.. jgn ade sape2 buat dah. huhu

1/08/2013 02:14:00 am

huhuhu..kesian kucin..tu..

1/08/2013 08:42:00 am

@shidaR

itu la pasal.. hmm...

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...