21/02/2012

Jom Main Masak-masak : Penne Carbonara


Semalam adik perempuan Chipmunk, Cik Asy request nak makan spagetti carbonara. Bukan dari semalam lagi sebenarnya tapi beberapa hari before tu. Chipmunk pernah buat sekali dulu tapi beliau tak sempat nak merasa. Jadi semalam baru sempat nak pergi supermarket. Beli bahan-bahan.



Tapi kali ni Chipmunk tak pakai spagetti tapi penne pulak. Nak buat ni senang je. Beli Prego Mushroom Carbonara tu. Tumis bawang besar dan bawang putih, masukkan 1 tin prego mushroom carbonara dan sosej yang dah dipotong nipis. Kemudian baru masukkan penne yang dah direbus sehingga lembut. Dan nak buat penne carbonara ni lagi sedap, Chipmunk tambahkan 125g keju cheddar. Ni dah bagi resipi terus ni. Boleh la try. Simple je. 

yang ni la rupa bentuk penne tu. (google)

ni lah prego mushroom carbonara yang Chipmunk guna. (google)

Kalau nak tukar kan penne tu jadi spagetti atau makaroni atau vermicelli pun boleh. Sama je. Selamat mencuba! 


40 comments

2/21/2012 10:46:00 am

wah memang sedap..nanti nak try buatlah..reena bw sini..jom singgah dan follow di blog reena..komen anda lagi dialu-alukan..=)

2/21/2012 11:50:00 am

Nampak mudah & sedap ni..boleh cuba nanti..^^

2/21/2012 12:56:00 pm

balas kunjungan...hmm.. sedap ek carbonara tu? tak pernah try... sebab warna sos pasta yg putih tu... kalau merah, i like!

2/21/2012 12:58:00 pm

nnt nk try buat la...

2/21/2012 01:34:00 pm

nana kurang cket mknanan memodern neh..hehe....spageti pn pernah mkn sekali je..xkena dgn tekak:)

2/21/2012 02:26:00 pm

ada resipi ni...leh la sis cuba :)

2/21/2012 02:41:00 pm

nad tak suka sgt penne tu.. -.-''

nad suka masak guna prego mushroom carbonara..sedap..nyummy2..:)

p/s :: bestnyer sokmo dapat tiket free..:)

2/21/2012 02:52:00 pm

awk tolong masakkan tok sy boleh tak ??
hehehe

2/21/2012 03:34:00 pm

eee sedapnya ..
minat nee .!
especially ade cheddar ..
nyummm .!

2/21/2012 03:58:00 pm

aiyokk cedapnyerrrr...lom mamam lg ni, mmbuatkan ku rse lapo plk

2/21/2012 08:04:00 pm

wahh ! nak cuba lah .. C;

2/21/2012 08:29:00 pm

erk,x syuke mkn mkanan cmni..hehe

2/21/2012 09:00:00 pm

first time kt sini, salam kenal.

menarik penne carbonara, tak pnh rs lg

2/21/2012 09:00:00 pm

blh bljar main2 jgk ney..haha

2/21/2012 10:13:00 pm

perrgghh! carbonara!! lame nye tak makan carbonara ni.. tapi penne tu tak pernah makan g.. bese ngan spageti je

2/21/2012 10:23:00 pm

yups..pakai yg mna2 pun tetap sedap.

2/21/2012 10:54:00 pm

msak!yumm my favorite things to do

2/22/2012 05:14:00 am

nampak macam sedap.tapi bahan2 dia boleh tahan juga harga.hehehehe.

eca singgah dari blog nelly :)

2/22/2012 11:40:00 am

wahhhhhhhhhh sedap nye, adik sy selalu buat ni...teringin la plak selepas tgk entry ni >_<

2/22/2012 11:44:00 pm

@LiLy @ MumMyQiStInA

kalau nk cepat tu boleh la masak yg ni.. hehe

2/22/2012 11:45:00 pm

@lady scooter

yg ni rasa berkrim.. sedap.. =)

2/22/2012 11:46:00 pm

@M@W@R Q@SeH

try jgn tak try.. hehe

2/22/2012 11:47:00 pm

@nanakimie

kitorg ni mne2 boleh masuk. selalu yg mcm ni sy yg buat.. yg masakan melayu tu mak yg handle.. hehe

2/22/2012 11:48:00 pm

@puteri kasih

hehe.. simple je tu..

2/22/2012 11:48:00 pm

@Miss Nadya

boleh je tuka dgn yg lain.. sedap kan? hehe

2/22/2012 11:49:00 pm

@❤ cik ieYra ❤

boleh2.. tp kne dtg umah ambik la.. hehe

2/22/2012 11:49:00 pm

@Feenas Sya

cheddar tu saje2 tmbh.. tp lg sedap plak.. hehe

2/22/2012 11:50:00 pm

@INA_Noorlina

hehe..

2/22/2012 11:50:00 pm

@miezah

cuba2.. jgn x cuba.. hehe

2/22/2012 11:51:00 pm

@O CIKTEDDY

ni mesti tekak melayu ni.. bagus2.. hehe

2/22/2012 11:52:00 pm

@anem

boleh saje.. asal sedap! hehe

2/22/2012 11:53:00 pm

@MaYa MustWany

sebab semua dh mmg sedap.. hehe

2/22/2012 11:53:00 pm

@EyA edamanhatiku

same! teringin nk buka bakery sendiri.

2/23/2012 12:00:00 am

@ecadwinkyasha

tin prego dgn paket penne tu dalam rm4 lbih satu.. =)

2/23/2012 12:00:00 am

@Cik FaRiZaM

buat la.. ade dh resipi tu.. hehe

2/23/2012 07:20:00 pm

@kay_are

aku pun xtaw la ape bende tu.. klau chipmunk bg, bedal je.. hohoho...

2/23/2012 07:20:00 pm

@Mishter Izwän

bkn menarik je, tp mesti sedap.. :)

3/27/2012 08:05:00 pm

bestnya :DDD kdg2 suka mkn western food

3/28/2012 01:27:00 pm

@Haruno Hana 하나

tu la, kdg2 nk menggedik jadi org barat kejap.. hehe

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...